lördag 4 oktober 2008

Vinter mys!

Dagen som så var till en början dömd att bli ganska långtråkig. Så jag stiger motvilligt upp ur min säng vid tolvsnåret, drar en djup suck över min sjukskrivning som varar i fyra dagar till och släpar benen efter mig hela vägen till matrummet. Snöflingorna bjuder upp till dans och yr som sågspån i luften innan de mjukt lägger sig till rätta på marken. I samma stund jag går över tröskeln slår doften av julgröt emot mig, ljuvligt – Tomtegröt med spekemat (lufttrokad skinka osv, en given favorit)
Mätt och belåten återvänder jag mot personalhuset funderandes över vad jag skall slå ihjäl denna dag med. Efter en stund vid tagnentbordet beslutar jag mig för att trotsallt göra lite nytta. Drar på mig understället och hokkar upp med mr sandberg som agerar gårdsgutt. Därpå följer eldning av bastu og stamp sedan tar jag (trots att jag egentligen är ledig) en skrubbsvamp og lite såpavatten, ställer mig på 600-korridorens ballkong och börjar gno bort fågelskit. Summan av sumarum, det är så frudansvärt tråkigt här när man ikke jobbar. Att bara gå och dra benen efter sig och knata på en powerwalk promenad dagaktligen är totalt värdelöst när samtliga sambos jobbar. Jag vill jobba, nu!
Kommer tillbaka till personalhuset sissådär lagom rödrosig om kinderna då jag sniffar upp spåret av nybakta kanelbullar, alla tiders! Jasmin och Veronica har gjort slag i saken och hedrat kanelbullen på dess stora dag (då det faktiskt är kanelbullens dag idag för er missat det) Så i ett rum fullt av tända ljus och kanelbullar trivs jag ganska bra med hur dagen turned out to be :) Snart blir det lite mys och vin i peisen.

Har dessutom lyckats knåpa ihop en liten tavla, somsagt skapligt rastlös när man är sjukskriven.
Psssst, det är snöstorm ute =)

Vi snakkes, Ha det!

The painting

1 kommentar:

Reprisen sa...

Hei gumman , hoppas allt är väl med dig, här är det mesta under kontroll :-)


Hör av dig !!